Tehokas kuin raitiovaunu, joustava kuin bussi

tram, flexible as a bus

De Lijnin pääjohtaja Roger Kesteloot tutkii raitiovaunubussien etuja julkisena liikennemuotona, kun metro- tai raitiovaunuinfrastruktuurin rakentaminen ei ole toteuttamiskelpoinen ratkaisu kaupunkien liikenneruuhkien vähentämiseksi.

Kysy keneltä tahansa heidän muistostaan ​​”Valon kaupunki”, ja yhdeksän kymmenestä kertaa he sanovat Eiffel-tornin, Louvren ja Riemukaaren – jotka kaikki ovat vaikuttavia ja fotogeenisiä paikkoja, jotka on ikuistettu monta kertaa. Yksi miellyttävimmistä muistoistani Pariisista ei kuitenkaan ole asia, jonka löydät Googlen kuvia Ranskan pääkaupungista. Tämä ei todellakaan ole yllättävää, koska se on vain vähän päivänvaloa, mutta miljoonat ihmiset kokevat sen joka vuosi.

Puhun Métrosta Linja 1 avattiin vuonna 1900 ja on Pariisin vanhin metrolinja. Se kattaa tärkeimmän akselin itästä länteen ja seuraa suurelta osin Champs Elysées’ta ja Rue de Rivolia. Kiehtova tosiasia julkisen liikenteen harrastajille, mutta syy siihen, että linja 1 on pysyvästi leimattu muistiini, on se, että se on kulunut kumirenkailla vuodesta 1964. Historiallisen kontekstin vuoksi Métro Line 11 – Châteletin keskustasta Mairieen des Lilas idässä – oli kaupungin ensimmäinen kumirengasmetrolinja. Toinen mielenkiintoinen tosiasia on, että kaikki linjan 1 junat ovat toimineet täysin automaattisesti siitä lähtien
Joulukuu 2012.

joustava kuin bussi

Metroverkon edut ovat tunnettuja: suuri kapasiteetti ja erinomainen täsmällisyys erillisen ja ristiriitaisen infrastruktuurin ansiosta. Yläpuolella raitiovaunu omilla raiteillaan kilpailee metrolla, mutta entä jos sinulla ei ole aikaa tai budjettia raitiovaunun infrastruktuurille ja sen mukana oleville ajoneuvoille? Linja-autot eivät ole vastaava vaihtoehto ennen kaikkea pienemmän kapasiteettinsa vuoksi. Ja oikean määrän matkustajatilojen varmistamiseksi tarvitaan suuri määrä busseja. Tässä tilanteessa tärkein kustannustekijä on kuljettaja, ei bussi.

Joten mikä on ratkaisu, jos sinulla ei ole aikaa tai rahaa lyhyellä aikavälillä raitiovaunuihin ja niiden infrastruktuuriin? Vastaus on ”raitiovaunubussi”: ilmarenkailla varustettu raitiovaunu. Tätä ei pidä sekoittaa rakennusmenetelmään, jossa ohjausyksikkö (ja yleensä myös sisäänkäyntiovi) sijaitsee etuakselin edessä.

joustava kuin bussi

Raitiovaunubussilla on oltava oma infrastruktuuri hyvän liikenopeuden saavuttamiseksi. Raitiovaunubussista tekee niin ainutlaatuisen se, että se yhdistää raitiovaunun tehokkuuden linja-auton joustavuuteen. Raitiovaunubussi voidaan parhaiten verrata nivelbussiin: sen pituus (jopa 24 m) antaa sille paljon suuremman kapasiteetin kuin perinteinen bussi, ja dieselmallin lisäksi se voi toimia myös sähkö- tai hybridiajoneuvona, mikä se on vieläkin ympäristöystävällisempi. Saatavana on myös vaunuversio.

Lisäksi raitiovaunubussi voidaan ottaa käyttöön nopeammin ja joustavammin uusilla radoilla, koska se ei kulje radoilla. Käyttökustannusten kannalta raitiovaunubussi tarjoaa edun, että vaatii vain yhden kuljettajan – toisin kuin kaksi kuljettajaa tavallisessa bussissa – vaikka sinun on otettava huomioon, että raitiovaunubussi ei kestä yhtä kauan kuin raitiovaunu ja sillä on vähemmän kapasiteetti kuin seurattava vastaava.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *